Liegen en bedriegen
In Rat Race bouwen spelers als team (+/- 5 spelers) zo snel mogelijk een weg naar de overkant van het spelbord. De weg bestaat uit Lego steentjes die 1 voor 1 worden geveild onder de deelnemers.
Spelers kiezen of ze een steentje aanleggen aan de weg (groepsbelang), of het steentje gebruiken voor een individuele opdracht (eigen belang). De individuele opdracht bestaat uit het maken van een puzzel van Lego steentjes, en levert uiteindelijk ook punten op.
Ze moeten dus constant aangeven (al dan niet eerlijk) of ze voor zichzelf of voor het groepsbelang spelen.
Terug naar de werkelijkheid
Rat Race is in eerste instantie een leuk spelletje om het team 'los' te krijgen. De losse sfeer van het spel werkt door in discussies over bijvoorbeeld onderling vertrouwen en samenwerking.
Gaandeweg voegen we regels toe om spelers meer uit te dagen. Hiermee veranderen we het spel ook steeds meer in een 'simulatie' van de praktijk; hoe gedragen mensen zich in het spel, en hoe zie je dit terug op de werkvloer?
Deze vertaling van spel naar praktijk maken we zowel tijdens het spel als na afloop. In een afsluitende discussie vragen we spelers terug te kijken op het spelverloop en dit te vergelijken met de realiteit. Vaak zie je dat acties uit het spel aanleiding zijn om ook opnieuw te kijken naar besluitvorming, samenwerking en communicatie.